Dowiadując się o podejrzeniu autyzmu u Michałka szukaliśmy wszędzie.. czytaliśmy wszystko na co natrafiliśmy, oglądaliśmy filmiki. Każdy rodzic na pewno zrobiłby to samo. Podaję Wam tutaj ogólnodostępną tabelę z tej strony: http://www.dzieci.bci.pl/strony/autism/diagnoza.htm
Na pewno będzie to pomocne dla wszystkich rodziców czy opiekunów. Żebyście mogli sprawdzić i się uspokoić bądź zacząć działać.
MITY i STEREOTYPY
Obiegowe opinie
na temat autyzmu ,utrudniające diagnozę i
podjęcie wczesnej interwencji
Poniżej
opisane są (w formie tabeli z komentarzem ) opinie z jakimi zetknęli się
rodzice poszukując informacji o autyzmie. Praktyka
wykazuje, że niektóre cechy u osób z
autyzmem mogą wystąpić, ale
ich brak nie oznacza, że
dziecko NIE MA AUTYZMU, ponieważ zaburzenia autystyczne to spektrum wielu, różnych
objawów o różnym nasileniu.
Poniższe
opracowanie jest praktycznym poradnikiem, opartym na przykładach.
Opis
|
|
Komentarz |
Osoby z autyzmem nie przytulają się
|
Wiele osób z autyzmem
przytula się do rodziców i opiekunów
|
|
Osoby z autyzmem nie patrzą w oczy
|
Część
osób nawiązuje dobry kontakt wzrokowy
|
|
Autyzm dotyczy tylko dzieci
|
Autyzm to jednostka chorobowa dotycząca ludzi w różnym
wieku
|
|
Wszystkie dzieci z autyzmem zachowują się tak samo
|
Nie ma
dwóch takich samych osób z autyzmem. Obraz choroby może się skrajnie
różnić
|
|
Osoby z autyzmem są agresywne
|
Tylko u
części osób mogą wystąpić takie zachowania
|
|
Autyzm jest spowodowany przez odrzucającą postawę
matki ( teoria” zimnej matki”)
|
Autyzm jest zaburzeniem pracy mózgu . Nie jest wywołany
przez nieprawidłowe relacje z matką i odrzucenie
|
|
Osoby z autyzmem nie mówią
|
Wiele osób mówi, ale używanie przez nich języka jest inne, nie zawsze służy komunikacji i
chęci dzielenia się wspólną uwagą.
|
|
„Skoro ktoś
mówi, to znaczy, ze nie ma autyzmu”
|
Część osób z Zespołem Aspergera albo z tzw.
wysoko funkcjonującym autyzmem biegle używa języka
|
|
Osoby z autyzmem nie kontaktują się z innymi ludźmi,
unikają ludzi, izolują się fizycznie, siedzą w kącie, patrzą niewidzącym
wzrokiem
|
Wiele osób
dąży do kontaktów z innym, zaczepia ludzi, mówi do nich , ciągnie za
ręce , nakłania do jakiejś
czynności, ale najczęściej na własnych warunkach.
|
|
„Chłopcy
zaczynają mówić później”
„ Ja nie mówiłem do 3 lat a teraz mówię aż
za dużo „ itd.
|
Nie dotyczy wszystkich chłopców .Nie zawsze związane jest to z
cechami osobniczymi. Opóźnienie rozwoju mowy szczególnie powiązane z
innymi czynnikami, może świadczyć o ryzyku wystąpienia autyzmu.
|
|
Dzieci z autyzmem są spokojne, pogrążone w swoim
świecie
|
Nie
zawsze. Autyzm często wiąże się z nadruchliwością, pobudzeniem,
niepokojem ruchowym i emocjonalnym
|
|
Osoby z autyzmem stwarzają sobie swój przyjazny dla
nich świat autystyczny, w którym
są szczęśliwe izolując się od naszego"
złego świata"
|
Postawa
wycofująca u osób z autyzmem wynika z odgradzania się od nadmiaru bodźców
a nie z chęci ucieczki do „ lepszego świata”
Autyzm
nie jest wyborem.
|
|
Dzieci z autyzmem kręcą różnymi przedmiotami,
wirują, machają nimi przed oczyma
|
Część dzieci objawia w ten sposób stymulacje wzrokowe, ale
dotyczy to tylko pewnej grupy. Nie jest to zachowanie
powszechne i niezbędne do stwierdzenie autyzmu
|
|
Osoby z autyzmem są wybitnie uzdolnione,
genialne, niezrozumiane
|
Wybitne, wybiórcze uzdolnienia występują bardzo
rzadko. Wśród osób z autyzmem zdarzają się genialni matematycy,
malarze, muzycy. Uzdolnienia te
jednak są „wyspowe” i współistnieją z reguły ze znacznymi
deficytami funkcjonowania społecznego
|
|
Autyzm jest nieuleczalny
|
Wczesna
interwencja terapeutyczna może
sprawić, że dziecko pokona
ograniczenia wynikające z choroby. Nie oznacza to jednak, że każdy
przypadek autyzmu można wyleczyć. Oznacza jednak, że w każdym
przypadku terapia może znacznie poprawić stan chorego.
|
|
Autyzm wiąże się zawsze z upośledzeniem umysłowym
|
Nie zawsze osoba z autyzmem jest upośledzona umysłowo,
część z nich wykazuje inteligencję w normie a nawet ponadprzeciętną.
Poza tym testy na inteligencje mogą wypaść niemiarodajnie w przypadku
utrudnionego kontaktu z badanym.
|
|
Dzieci z autyzmem nie rozumieją co się do nich mówi
|
Rodzice
zgłaszają często , że dzieci zatrzymują w pamięci słowa i zdania,
trafnie rozumiejąc ich sens, choć nie okazują tego w sposób adekwatny
,zrozumiały powszechnie
|
|
Dziecko samo wyrośnie „ z tego”, trzeba
czekać
|
Dziecko
nie wyrośnie z autyzmu bez wielokierunkowej terapii
|
|
„Dziecko
należy oddać do przedszkola, bo tam
będzie musiało mówić, podporządkować się regułom i będzie naśladować innych”
|
Dziecko z autyzmem nie uczy się samo w
naturalny sposób, przez naśladownictwo czy społeczne
naciski. Pobyt w przedszkolu masowym może tylko pogłębić
deficyty i frustrację. Praktyka wykazuje, że dziecko
należy przygotować do uczestniczenia w grupie , wprowadzić je do
grupy pod okiem terapeuty/asystenta.
|
|
Autyzm jest odmianą schizofrenii, chorobą psychiczną
|
Osoby z autyzmem nie mają takich objawów jak
urojenia, omamy słuchowe czy wzrokowe, choć mogą być nadwrażliwe na bodźce. Autyzm upośledzając
czynności psychiczne i myślenie, objawia się często mało zrozumiałym
stylem wypowiedzi i dziwną
interpretację zdarzeń. Wynika to często z braku teorii umysłu i
upośledzenia selekcji bodźców na te mniej i bardziej
istotne.
|
|
Osoby z autyzmem nie mają rozwiniętych takich cech
jak ambicja, poczucie godności, chęć rywalizacji , chęć odnoszenia
sukcesów itd.
|
Wiele osób
z autyzmem ma wysoko rozwinięte cechy osobowości świadczące o tym, że
nieobce są im społeczne zachowania i aspiracje. Nie zawsze jednak
potrafią to adekwatnie ujawnić i
przeżywają frustrację z powodu braku
takich dokonań.
|
|
Dzieci a
autyzmem w ogóle nie są zainteresowane innym dziećmi, nie bawią się
razem
|
Często dzieci są zainteresowane zabawą, ale
przeważnie stoją nieco z boku, próbują włączać się do
zabawy, która polega przeważnie na wspólnym bieganiu, aktywności
fizycznej. Nie są jednak gotowe podjąć bez przygotowania zabawy
symbolicznej ( w udawanie)
|
|
Osoby z autyzmem nie mają
żadnych zainteresowań
|
Wręcz przeciwnie- zainteresowania potrafią być wręcz
obsesyjne ( np. mapy,
liczenie, dinozaury itd.) Mogą przemijać a na ich miejsce pojawiają się
inne, równie intensywne.
|
|
Osoby z autyzmem są smutne
|
Często
są to ludzie „wiecznie uśmiechnięci” i
radośni, okazujący w ten sposób przynależność do świata społecznego
. Jest to forma zdobywania przez
nich akceptacji.
|
|
Mowa osób z autyzmem jest monotonna, pozbawiona
prawidłowej intonacji, przypomina skandowanie
|
|
Mowa może
być nieprawidłowa pod względem melodyki, ale nie dotyczy to wszystkich.
|
Osoby z autyzmem nie lubią nowych
miejsc, zmian, niespodzianek, muszą mieć stałe rytuały
|
|
W rozwoju dzieci z autyzmem występuje często
upodobanie do niezmienności, lecz nie jest to kryterium niezbędne. Z biegiem czasu wiele dzieci dobrze akceptuje zmiany,
potrafi się adaptować do nowych warunków. Pewną rolę ogrywają tu też
cechy osobnicze i nasilenie choroby
|
|
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz